Vem i folkmusiksvängen har inte någon gång önskat sig en plattform på nätet där man kan hitta precis allt man behöver veta om konserter och turnéer runt om i landet? Som lysten publik, som spelsugen artist eller nystartad arrangör? Och vem har inte suckat över kalendarieförsök som somnat in när entusiasmen lagt sig?

 Nu kommer ännu ett försök. Men nu är förutsättningarna betydligt bättre för att detta faktiskt skall fungera också.

Folk.nu är en ny digital plattform, sjösatt av RFoD i samarbete med Kulturens bildningsverksamhet och med stöd av Kulturrådet. Ett folkmusikaliskt Kinderägg som faktiskt är tre bra saker i en – en mötesplats för både artister, arrangörer och publik.

– Det är ett slöseri med många människors energi och eldsjäleri att det pågår så många parallella initiativ samtidigt, säger Thuva Härdelin, verksamhetsledare på RFoD.  Det skulle vara fantastiskt fint om vi kunde få till en nationell evenemangsportal så att alla, artister, arrangörer och publik kunde få en överblick över vad som sker i landet. Där man samtidigt kan få reda på hur en turné byggs upp, vilka arrangörer en artist spelar för och vad olika arrangörer bokar.

I två år har man jobbat med sidbygget. 18 februari äger det officiella öppnandet rum men redan nu kan du som vill hänga på låset få gå speciella workshops för att få ett hum om hur sidan fungerar. Workshops som kommer att arrangeras regelbundet även efter att sidan öppnat.

Vad är det då som gör att folk.nu kan lyckas där tidigare nationella kalendarier gått bet?

– Kalendarier dör ofta snabbt, säger Thuva. Det går bra ett tag, någon får en idé, man bygger en sida men sedan är det ingen som jobbar med den. Därför är det så fint med den här folkbildningstanken vi har med Kulturens. Planen är att ha en stående workshop per vecka under lång tid framöver. Vi kommer att ha någon som jobbar 25% med sidan, någon som svarar på mail och sådana saker. Det finns många äldre bland våra medlemmar och även om vi tycker att det är enkelt med sidan så är det inte säkert att dom tycker det. Dom får hjälp. Under våren, när vi samlat in lite mer feedback, lägger vi upp en tutorial på nätet.

Att använda sig av folk.nu är verkligen inte svårt om man har liten datorvana. Portalen kan användas utan inloggning eller registrering, just nu ser man över möjligheten att logga in för den arrangör som vill då det underlättar för återkommande användare. Är du publik kan du söka konserter efter datum, plats och arrangör. Genom frisöksfunktionen kan du också söka på t ex artistens namn för att hitta var hen spelar.

Som arrangör kan du första gången du lägger upp ett evenemang skicka in bild eller logga och skapa en presentationssida av dig som arrangör. Du kan länka till biljettköp, sociala medier, webb, Spotify etc. Varje konsert du lägger in godkänns av medarbetare från folk.nu för att säkra att det inte läggs upp felaktiga saker. Du kan också lägga in jam, öppna danskvällar, kurser eller regelbundna spelträffar.

Som artist kan du gå in på sidan och leta arrangörer som du skulle kunna kontakta. Eller se vilka arrangörer som kan locka att väva samman en turnéslinga ihop.

– Här kan ju artister och mindre arrangörer som inte har egna hemsidor också få ett tydligt fönster över sin verksamhet, säger Thuva.

Enkelt att gå med. Ingen avgift, inget krav på registrering. Och medarbetare som håller koll och hjälper till. Kan det bli enklare?

– Nu ska vi inte springa händelserna i förväg men jag hoppas att det här också ska leda till att vi så småningom skapar olika typer av nya samarbeten kring turnéer och arrangörer, säger Thuva. På det viset kan man ju hävda att sidan är lite multifunktionell. Det ser ut att fungera som en helt vanlig evenemangsportal för den nyfikna publiken som vill hitta något att gå på men den funkar ju också som ett redskap både för artister och arrangörer. Eftersom man kan skaffa sig den här överblicken.

Och vilka reaktioner har man fått under projektets gång?

– Jag tycker att projektet fått fin respons. Många säger naturligtvis att det bara är ett nytt försök som aldrig blir nåt, men utöver det har vi fått positiv feedback. Vi har haft en väldigt bra testpanel som givit bra feedback på funktionerna. Vi har försökt anpassa sidan för att komma så nära deras önskemål som möjligt. Utan att det kostar miljoner.

Peter Ahlbom