Fredag den 25 mars släpper Samantha Ohlanders sitt första album i eget namn och inleder dagen därpå en månadslång turné genom Gävleborg. Sitt band kallar Järvsödottern för Byalaget och skivan för Landsbygdsupproret, så det är knappast överraskande att dess tema stavas glesbygd.

Men fokus är inte på problem och utförsbackar (!) utan snarare på hopp, drömmar och landsbygdens enorma, ofta outnyttjade potential.

”Just på våra landsbygder sker varje dag motståndshandlingar. Mot det kapitalistiska skitsystemet. Bara att bosätta sig på en ”icke lönsam” plats är att göra motstånd. Att gå emot det rationella. Att prioritera andra värden än det ekonomiska. Det är på dessa platser som ett uppror kan gro”; skriver hon i ett pressutskick.

Vi kollar med Samantha Ohlanders dagen efter det första genrepet inför turnén och undrar hur det gick?

– Det gick bra! Jag försöker ha perspektivet att dessa genrep mest är till för oss för att få testa hur publikmötena blir. Men så fort det kommer in publik så blir man ju också taggad att göra sitt allra bästa och testa hur det blir på riktigt.

Varför utsätter man sig egentligen för öppna genrep?
– Haha! Ja men för att just få perspektivet av hur det blir med folk i rummet. Vi har faktiskt haft flera öppna repetitioner under processen för att kunna förstå hur vissa delar blir i relation till de som befinner sig i rummet. Showen innehåller en del publikinteraktioner och därför är det ju nästan omöjligt att förstå hur de delarna fungerar utan publik.

Och hur känns det inför premiären på lördag?
– Det känns läskigt och nervöst som sig bör när det betyder något. Men också bra! Jag är så glad att jag får jobba med den här ensemblen (Staffan Jonsson, Ebba Wigren och Emil Skogh) som är såna proffs och verkligen så himla bra! Jag älskar att vara i process och vi har haft en väldigt fin repperiod men nu känns det som att vi är redo att gå vidare till nästa del, att åka ut på turné.

Landsbygdsupproret på scen är lika mycket interaktiv föreställning som konsert, och det är ingen tillfällighet att storstädernas spelställen får vänta till senare. ”Landsbygdsupproret är inte till för staden. Det här riktar sig direkt till oss i periferin. Ett slags samhälleligt tankeexperiment där landsbygden med dess berättelser, erfarenheter och kultur får stå i centrum”, har Samantha Ohlanders sagt tidigare.

Vad är det bästa med att spela på bygdegårdar och liknande som ni gör mycket nu i Gävleborg?
– Planen är att spela på platser utanför centrum och showen är anpassad för just bygdegårdar och andra typer av mindre samlingsplatser. Det fina med att vara ute på en sån här turné där vi spelar på mindre orter är att faktiskt få se andra delar av landet än de man vanligtvis kommer till som turnerande musiker. Och att träffa människorna på dessa platser. Det betyder något annat för samhället och platsen när man kommer till exempelvis en bygdegård i Grängsbo än när man spelar i Gävle.

Turnépremiären sker på Kulturhuset Fyren i Norrsundet lördag den 26 mars och turnén pågår ända till 28 april då den avslutas i Ockelbo. Till hösten blir det en ny turnésväng, då genom hela landet i regi av Riksteatern.

text: Patrik Lindgren
bild: Fredrika Eriksson

PS: Kolla gärna in en längre intervju med Samantha Ohlanders i senaste numret av Lira.