Det har ju legat i luften några år, högst konkret så i form av konceptet Folkfest Malmö, som nu tar klivet ut, expanderar, kraftsamlar, fokuserar och benämner sig hädanefter Malmö Folk Festival – vilket onekligen väger ett snäpp tyngre och tydligare.

Det som väntar med start torsdag den 13 oktober är fyra dagar av konserter, kurser, dans, föredrag och barnaktiviteter på scener som Victoriateatern, Malmö Live, Palladium och Inkonst.

Artistprogrammet är späckat med toppnamn som Goran Bregovic (med Malmö Symfoniorkester), Ale Möllers Xenomanía, Sara Parkman, Ana Alcaide, Dreamers’ Circus, Gyedu-Blay Ambolley från Ghana med mycket mer …

Bakom det hela står en lång rad scener, arrangörer och organisationer som samsas under detta hoppas vi regntäta paraply. Själva initiativtagaren till det hela är Maria Bojlund, producent på Musik i Syd, som får beskriva festivalens olika syften.

– Det är dels att fixa en stor fest för alla de som är nyfikna på den här musiken, men också att manifestera alla som håller på med det här i regionen, att uppmärksamma dem. Men även att det ska bli ett sätt att samlas för alla engagerade och alla utövare, att ses och kanske jamma ihop.

Vad är egentligen annorlunda jämfört med tidigare år?
– Konceptet är detsamma men allt har blivit mycket större, det växer och det har tillkommit fler arrangörer. Inte minst har Malmö Live klivit in vilket gjort att vi fått lite mer muskler.

Vid sidan om alla tunga namn – finns det någon särskild programpunkt du skulle vilja lyfta fram?
– Åh vad svårt, det klarar jag inte … Det är sån bredd! Vi har ju både wow-namn som lockar en bredare publik men också spetsartister som kanske inte är så kända utanför genren. Och så är det för alla åldrar, för barn och unga men också för äldre, på boenden.

Vad ska du själv hinna se?
– Allt! Haha! Jag ska försöka i alla fall, jag måste ju känna på stämningen runt om på alla ställen.

text: Patrik Lindgren

bild: Lokala storheterna Tummel firar 25 år på festivalen genom att spela både fredag kväll och lördag eftermiddag. Foto: Nadin Al-Khalidi